Zorg
Zorg, dat doen we samen!
Op onze school krijgen de leerlingen zorg op maat. De gehele schoolloopbaan volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen nauwkeurig. Als ouder wordt u geïnformeerd over de voortgang van de cognitieve en de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind, via KIJK gesprekken (groep 1-2), rapportgesprekken (groep 3 t/m 8), voortgangsgesprekken en tussentijdse contacten.
De 1-zorgroute
In de 1-zorgroute staat een goede afstemming van het onderwijs op de onderwijsbehoeften van de leerlingen centraal. Leerlingen verschillen immers in onderwijsbehoeften. De 1-zorgroute biedt leerkrachten en intern begeleiders stapsgewijs aanwijzingen voor het vaststellen en omgaan met de verschillende onderwijsbehoeften van de leerlingen in een groep. Er wordt preventief en proactief gedacht en gehandeld, door vroegtijdig te signaleren en direct adequaat te begeleiden. Daarbij richt de leerkracht zich op de positieve aspecten en kwaliteiten van de leerling: wat kan hij goed? Welke factoren stimuleren zijn/haar ontwikkeling?De zorg wordt zoveel mogelijk binnen de klas zelf geboden, waarbij de leerling actief betrokken wordt. Ouders zijn een belangrijke partner in de stappen die binnen de 1-zorgroute worden gezet. Zij kennen hun kind als geen ander, de samenwerking tussen school en ouders is daardoor van belang.
Handelingsgericht werken
Het handelingsgericht werken is de planmatige manier om de verschillen tussen de leerlingen te vertalen naar het handelen in de klas. Tijdens de groeps- en leerlingbesprekingen heeft de leerkracht per vakgebied een plan waarin de onderwijsbehoeften van de leerlingen staan. Ook worden de behoeften op sociaal-emotioneel gebied besproken. Wanneer de leerkracht ziet dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft, zal hij/zij daarop inspelen. De leerkracht bekijkt per les en leerdoel wat de leerling nodig heeft op instructieniveau.
- Aanpak 1: instructieafhankelijke leerlingen: de leerlingen die de doelen voor de komende periode kunnen bereiken als zij daarbij extra ondersteuning krijgen.
- Aanpak 2: instructiegevoelige leerlingen: de leerlingen die de doelen voor de komende periode kunnen bereiken met de basisinstructie.
- Aanpak 3: instructie onafhankelijke leerlingen: de leerlingen die de doelen voor de komende periode kunnen bereiken en daarbij nog extra doelen krijgen aangeboden als verdieping/verrijking.
- Aanpak 4: leerlingen met een specifieke pedagogische en/of didactische behoefte: de leerlingen met een eigen ontwikkelingsperspectief (OPP).
Om alle kinderen goede zorg te kunnen bieden, heeft Lavoor - Morelberg gespecialiseerde leerkrachten op diverse gebieden, zoals een reken coördinator, Rots en water trainer, coördinator op sociaal-emotioneel gebied (KiVa) en een intern begeleider. Ook beschikt Lavoor-Morelberg over een Schoolversterkingsteam. Het Schoolversterkingsteam bestaat bij ons uit een orthopedagoog en meer-en hoogbegaafdheidsspecialist van KPO en onze intern begeleider. Wanneer er specifiekere expertise gewenst is, heeft KPO ook een Onderwijsgroep met ieder zijn/haar specialisme. Tot slot heeft ook iedere school binnen KPO een vaste jeugdprofessional en jeugdverpleegkundige die wij kunnen benaderen voor advies.
Vijf ondersteuningsniveaus, de stappen in het bieden van extra ondersteuning
Als de ontwikkeling van uw kind anders verloopt dan die van leeftijdsgenoten, wordt altijd in overleg met u als ouder, een aantal vaste stappen doorlopen om de ondersteuning vorm te kunnen geven.
Ondersteuningsniveau 1: de leerkracht heeft alle leerlingen in beeld. De leerkracht signaleert dat de leerling behoefte heeft aan voor- of verlengde instructie en kleine aanpassingen in het aanbod. De leerkracht biedt deze extra zorg zelf in de groep.
Ondersteuningsniveau 2: de leerkracht gaat zijn/haar eigen kennis verbreden door collegiale consultatie bij (vorige) groepsleerkracht. Ook een leerlingbespreking met de intern begeleider is mogelijk (kortdurende interventies).
Ondersteuningsniveau 3: er blijkt meer ondersteuning nodig te zijn dan de leerkracht in de klas kan bieden. De leerkracht gaat in overleg met de intern begeleider. Er worden specifieke doelen opgesteld n.a.v. de onderwijsbehoeften. Bijvoorbeeld: inzet BOUW! voor aanvraag Ernstige Dyslexie, aanvraag ambulante begeleiding Cluster 2, 3 en 4. De leerling kan worden besproken in het Schoolversterkingsteam en kan (bij akkoord van ouders) geobserveerd worden.
Ondersteuningsniveau 4: afhankelijk van de situatie, zijn er twee mogelijkheden:
- a. de gespecialiseerde leerkrachten binnen het schoolteam worden ingezet
- b. externe deskundigen worden ingezet. Hierbij kunt u denken aan inbreng bij consultatie, jeugdprofessional of advisering naar een externe zorgaanbieder.
Ondersteuningsniveau 5: wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoeften van een leerling en daardoor niet voldoende tegemoet kan komen aan zijn/haar ontwikkeling, wordt de leerling, in overleg met ouders, aangemeld en mogelijk geplaatst op een andere (reguliere) school. Als een reguliere school niet passend is zal er een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) worden aangevraagd voor het Speciaal (Basis)Onderwijs.